A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Дзензелівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Маньківської селищної ради Черкаської області

Про моніторинг рівня розвитку фізичних здібностей, вмінь та навичок  з фізичної культури учнів 1-11 класів

Дата: 27.02.2023 15:04
Кількість переглядів: 610

ДЗЕНЗЕЛІВСЬКИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

МАНЬКІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

НАКАЗ
с.Дзензелівка

02 лютого 2023 року № 17-ос
Про моніторинг рівня розвитку
фізичних здібностей, вмінь та навичок
 з фізичної культури учнів 1-11 класів
Згідно з річним планом роботи закладу на 2022-2023 навчальний рік, з
січня по лютий 2023 року було вивчено стан навчання та рівень навчальних
досягнень з фізичної культури.
З цією метою було здійснено відвідування уроків, аналіз матеріально-
технічного забезпечення процесу викладання фізичної культури, контроль
виконання навчальних програм, вивчення календарно-тематичних планів
роботи вчителів фізичної культури, аналіз поурочних планів, стану ведення
класних журналів, стану роботи з безпеки життєдіяльності та здійснення
медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням.
Фізичну культуру у 1-4 класах викладають класоводи, у 5-11 класах –
вчитель фізичної культури Сорока Ю. Л.
№ з/п П.І.П. вчителя Кваліфікаційна категорія, звання Класи, в
яких
викладає
1. Левченко Н. П. Перша 4
2. Непийвода Л. М. Вища 1
3. Дігтяренко Л. М. Перша 2
4. Дігтяренко С. О. Вища 3
5. Сорока Ю. Л. Вища 5-11
            Фізичне виховання — важливий засіб фізичного, соціального та
духовного розвитку учнівської молоді.
            Метою навчального предмета «Фізична культура» є формування в
учнів стійкої мотивації до збереження і зміцнення свого здоров’я та
ціннісних орієнтацій щодо здорового способу життя. Предмет надає змогу:

 створити цілісну уяву про вплив занять фізичними вправами на розвиток
особистості;
 оволодіти технікою рухових дій;
 набути навичок організації та методики проведення найпростіших форм
занять фізичною культурою;
 сприяти профілактиці шкідливих звичок тощо.
       Основні завдання, які ставлять перед собою вчителі фізичної культури:
– зміцнення здоров’я учнів, підвищення їхньої працездатності, формування
правильної постави;
– формування знань правил техніки безпеки підчас проведення занять
фізичними вправами;
– здійснення корекції недоліків фізичного розвитку та порушень
психомоторики;
– формування й удосконалення в учнів рухових умінь прикладного
характеру, розвиток у них навичок використання їх у побутовій діяльності;
– виховання сталого, зацікавленого інтересу в учнів до уроків фізичної
культури, звички до систематичних занять фізичними вправами й іграми.
      Викладання предмета здійснюється відповідно до  чинної нормативно-
правової бази, а саме:
          – Закону України про фізичну культуру та спорт;
          – Національної доктрини розвитку фізичної культури і спорту;
       – наказу Міністерства освіти і науки України від 02.08.2005 № 458 «Про
затвердження Положення про організацію фізичного виховання і масового
спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних
закладах України»;
          – наказу Міністерства освіти і науки України від 01.06.2010  № 521 
«Про затвердження Правил безпеки під час проведення занять з фізичної
культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах»;
          – Указу Президента України від 23.06.2009 № 478/2009 «Про деякі
заходи щодо вдосконалення системи фізичного виховання дітей та молоді в
навчальних закладах і розвитку дитячо-юнацького спорту в Україні»;
          – наказу Міністерства освіти і науки України від 25.03.2011 № 212
«Про посилення безпеки під час занять та заходів з фізичної культури і
спорту в загальноосвітніх навчальних закладах»;
            – спільного наказу Міністерства освіти і науки України та
Міністерства охорони здоров’я України від 20.07.2009 № 518/674 «Про
забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів
у загальноосвітніх навчальних закладах»;

          – методичних рекомендацій щодо викладання фізичної культури у
2018-2019 навчальному році (лист Міністерства освіти і науки України від
17.08.2016р. № 1/9-437).
Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів та
робочим навчальним планом школи у 2022/2023 навчальному році на
вивчення предмета «Фізична культура» в інваріантній складовій
передбачено:
1-11 класи – 3 години на тиждень;
           У 2022/2023 навчальному році вивчення фізичної культури у школі
здійснюється за навчальними програмами, які мають відповідний гриф
Міністерства освіти та науки України, вчителі ознайомлені з їх змістом
тадержавними  вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.
Навчальні заняття зі школярами проводяться на спортивному майданчику та
у спортивній залі. На спортивному майданчику є комплекс нестандартного
обладнання (ігрові майданчики — волейбольне, футбольне поля (відсутнє
баскетбольне), зони для бігу, стрибків та метання, турніки). Спортивна зала
частково забезпечена необхідним гімнастичним обладнанням, наявні
баскетбольні щити, кріплення для волейбольних сіток, достатній рівень
забезпечення дрібним спортивним інвентарем, матеріально-технічне
забезпечення викладання предмета потребує оновлення та поповнення.
Наявне обладнання систематизоване, належним чином зберігається і
використовується в навчальному процесі.
             Під час визначення завдань уроку вчителі фізичної культури ставлять
конкретну мету. Поряд з освітніми завданнями, на кожному уроці
визначають виховні завдання: виховання в учнів волі, дисциплінованості,
почуття обов’язку й відповідальності, формують навички культури
поведінки, додержання порядку, ввічливості тощо. Виходячи з конкретних
завдань уроку намагаються так організувати навчальну працю школярів, щоб
найкраще забезпечити постійну зайнятість та активність учнів. З цією ж
метою поєднують елементи різних особистісно орієнтованих технологій:
групову, навчальну діяльність, розвивальну та інструкторську системи
роботи учнів.
            Під час планування навчального матеріалу з фізичної культури
учителі враховують  наявність спортивного залу  та майданчика, інвентарю
та обладнання, погодні умови тощо, що дає змогу правильно спланувати
навчальну роботу з предмета, передбачити зміст, форми і методи цієї роботи,
врахувати вікові, психологічні і статеві особливості розвитку учнів, рівень
їхніх фізичних якостей і рухових здібностей, стан здоров’я тощо.

          На всіх відвіданих уроках учителі дотримувались загальноприйнятої
структури уроку, в підготовчій частині поступово підвищували
функціональну працездатність усіх органів і систем, забезпечуючи початкову
організацію і психічний настрій дітей на урок, активізуючи увагу і емоційний
стан учнів. В основній частині максимально завантажували учнів,
використовуючи всі наявні умови, педагогічні засоби; орієнтувались в
методичній послідовності у засвоєнні видів вправ. Зокрема, вправи, які
пов’язані з точністю рухів, складною координацією, застосовують, як
правило, на початку основної частини уроку, а вправи на розвиток сили та
витривалості — в кінці. Заключну частину уроку будують так,  щоб
поступово знизити рівень фізичної та емоційно-психічної збудженості учнів
(зменшують інтенсивність і дозування вправ, дають завдання на увагу,
заспокоєння дихання).
          Учителі, в основному,  беруть до уваги висновки лікарських оглядів
школярів, проводять  роботу, враховуючи стан здоров’я кожної дитини.
Учителі початкових класів намагаються  контролювати стан учнів під час
уроку, вчать учнів виконувати вправи за словесною інструкцією. Змістове
наповнення фізичної культури учнів 5-11 класів за програмою навчальний
заклад формує самостійно з варіативних модулів. Обов’язковим є включення
засобів теоретичної і загально-фізичної підготовки, які передбачені
програмою для даного класу до кожного варіативного модуля. Для
оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні
нормативи, які розроблено для кожного року вивчення модуля. Порядок їх
проведення визначає вчитель відповідно до календарно-тематичного
планування. При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури
вчитель Сорока Ю. Л. враховує особисті досягнення школярів протягом
навчального року, ступінь активності учнів на уроках, залучення учнів до
занять фізичною культурою в позаурочний час, участь у змаганнях усіх
рівнів.
З метою профілактики травматизму під час проведення занять з фізичної
культури вони приділяють особливу увагу дотриманню учнями правил
безпеки життєдіяльності. Згідно з наказом Міністерства освіти і науки
України від 01.06.2010 «Про затвердження Правил безпеки під час
проведення занять з фізичної культури і спорту в загальноосвітніх
навчальних закладах» у закладі розроблено та поновлено інструкції щодо
правил поведінки у спортивному залі. Інструктажі учнів з техніки безпеки
вчителі фізичної культури проводять з їх обов’язковою реєстрацією.
Оформлений акт-дозвіл на проведення занять у спортивному залі, регулярно
обстежується нестандартне обладнання на міцність. Протягом кожного уроку

вчителі здійснюють контроль за виконанням вправ, забезпечують
страхування і допомогу учням, проводять відповідні інструктажі з безпеки
життєдіяльності.
           Медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням – невід’ємна
частина навчального процесу та медичного обслуговування учнів у школі,
що включає заходи, спрямовані на оптимізацію, безпеку та ефективність
фізичної культури. Медико-педагогічний контроль є необхідним
компонентом педагогічного процесу, що забезпечує своєчасне визначення
рівня функціональних можливостей організму учнів, адекватність фізичних
навантажень. Організація і зміст медико-педагогічного контролю за
фізичним вихованням учнів регламентується Законом України «Про
забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»,
основами законодавства України про охорону здоров’я та спільним наказом
Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я  №
518/674 від 20.07.2009  «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за
фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладів».
           Присутність учнів на уроках з фізичної культури незалежно від рівня
фізичного розвитку і групи для занять фізичною культурою, а також
тимчасово звільнених від занять є обов’язковою, хоча інколи трапляються
випадки, коли такі учні не відвідують заняття.
        Значну частину уроків вчителі 1-4 класів проводять на відкритій
місцевості. Вони підвищують зацікавленість дітей до виконання завдань у
змагальній формі, це змушує учнів старанніше виконувати їх, щоб вийти
переможцем. Крім розвитку важливих фізичних якостей, рухливих навичок і
вмінь, такі заняття сприяють загартуванню організму, прищеплюють любов
до природи.
       Допустиме навантаження на уроці для тих учнів, які за станом здоров’я
належать до підготовчої або спеціальної груп і відвідують уроки фізичної
культури, встановлює вчитель, проте на відвіданих уроках у початковій
школі диференціація фізичних навантажень здійснюється рідко.
         Однак у здійсненні  медико-педагогічного контролю виявлено недоліки:
– не завжди контролюється відповідність одягу та взуття умовам проведення
занять, не завжди вивчаються реакції організму дітей на фізичне
навантаження, хронометраж уроку;
– не здійснюється контроль за навантаженням учнів, віднесених за станом
здоров’я до спеціальної групи, під час проведення уроків із фізичної
культури в початкових класах.

           Якщо в 5-11 класах вчитель здійснює систематичний контроль за
частотою серцевих скорочень учнів, самопочуттям, то в початковій ланці
учителі не завжди відводять цьому належну увагу.
         Основною формою організації навчальної роботи з фізичної культури є
урок. Від правильної організації уроку залежить рівень якості всієї
фізкультурної та оздоровчої роботи в школі. Основний зміст уроку – рухова
діяльність.
          Уроки вчителя Дігтяренко С. О. характеризуються високою моторною
щільністю. Учитель правильно й чітко планує навчальний матеріал, вміло
застосовує найраціональніші форми і методи організації навчального
процесу, використовує можливості спортивного залу, обладнання й інвентар,
враховує специфіку проведення заняття. Уроки відзначаються
різноманітністю змісту. Особливу увагу на уроках фізкультури приділяє
дозуванню фізичного навантаження, яке, як правило диференційоване,
залежить насамперед від стану здоров’я й фізичної підготовки учнів. Вчитель
привчає дітей до контролю за навантаженням під час уроку (вимірювання
пульсу до і після навантаження, правильність дихання, перенесення
належного фізичного навантаження), проводить вправи на розслаблення,
розвиток дихання до закінчення уроку. З метою корекційного впливу
використовуються спеціальні вправи, спрямовані на розвиток рухових
якостей, з диференціацією навантажень при їх виконанні. Приділяє увагу
розвитку життєво важливих рухових якостей (швидкості, витривалості,
спритності). Для цього використовуються, крім основного матеріалу,
різноманітні естафети, конкурси. При цьому дотримується структури,
фізіологічної послідовності при виконанні фізичних вправ: від легкого до
важкого. Під час проходження рухових дій застосовує груповий метод, що
дає можливість краще спостерігати за виконанням учнями завдань, точніше
дозувати навантаження, виправляти помилки.
        Вчитель Непийвода Л. М. намагається ефективно використовувати
кожну хвилину уроку, не перевантажуючи учнів. На своїх уроках
використовує завдання, що стимулюють самостійність і творчу ініціативу
дітей: доручає проводити комплекс загальнорозвивальних  вправ,
урізноманітнює відомі рухливі ігри тощо. Знайомить з правилами
спортивних ігор, забезпечуючи можливість задоволення потреб учнів у
фізичній активності.
        Учителі початкових класів володіють методикою викладання предмета,
використовують на уроках різні форми і методи навчання, спрямовують
діяльність учнів на практичне засвоєння програмового матеріалу. Вчать
запам’ятовувати комбінації вправ, розрізняти рухи за темпом, напрямком,

плавністю. На уроках  враховують стан фізичного розвитку дітей, нахили та
здібності учнів. Приділяють увагу сприянню загальному фізичному
розвиткові учня, здійснюють корекцію психофізичних порушень шляхом
використання загальнорозвиваючих вправ.
          Предметом навчання у початковій школі в галузі фізичного виховання є
рухова активність із загальноосвітньою спрямованістю. Виходячи з назви
освіти у 1-4-х класах – «початкова загальна освіта» – у   програмі навчальний
матеріал розподілений не за видами спорту, а за способами рухової
діяльності, що дає змогу школярам опанувати основами рухових дій, які у
подальшому можуть удосконалюватися у будь-якому виді спорту, обраному
учнем.
           У початковій школі в процесі вивчення навчального предмета
«Фізична культура» вчителі враховують вікові та анатомо-фізіологічні
періоди розвитку організму учнів, розвивають основні фізичні якості та
рухові здібності; розвивають вміння і навички використання фізичних вправ
з метою запобігання порушення постави та зняття втоми учнів.
           В учнів початкової школи, починаючи з першого класу, формуються
основні життєво необхідні рухові дії. Тому важливою особливістю змісту
навчальної програми з фізичної культури є вивчення рухливих і народних
ігор, формування навичок їх самостійної організації і проведення. У зв’язку з
тим, що в учнів початкових класів відбувається інтенсивний розвиток
більшості рухових якостей, формування різних систем організму, учителі 
знають, що в цьому віці найкраще розвиваються такі фізичні якості, як
швидкість, спритність, гнучкість і помірно — сила та витривалість. На всіх
відвіданих уроках в початковій ланці вчителі проводили рухливі ігри.
          Шкільна документація вчителями фізичної культури ведеться
відповідно до нормативних вимог. Учителі початкових класів ведуть класні
журнали згідно з «Методичними рекомендаціями щодо заповнення класного
журналу для 1-4 класів ЗНЗ» (оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4
класів здійснюється вербально),  в 5-11 класах Сорока Ю. Л. Веде журнали
відповідно до Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12) класів
загальноосвітніх навчальних закладів.
          Перевірка виявила, що всі вчителі фізичної культури користуються
календарно-тематичними планами, складеними з урахуванням вимог чинних
навчальних програм та методичних рекомендацій. Програма з фізичної
культури побудована таким чином, що більшість видів фізичних вправ
(стройові вправи, гімнастичні перешикування, ходьба, біг, стрибки, рівновага
тощо) повторюються з метою удосконалення їх у наступних класах.

           Приділяється увага і вихованню учнів. Цьому сприяють заходи з
організованого проведення уроків та позакласних заходів, система роботи
вчителів з пропаганди здорового способу життя. Щороку в школі проходять
Олімпійський тиждень та тиждень фізкультури і спорту.  В основній і
старшій школі систематично проводяться внутрішкільні змагання.
           Проте під час вивчення виявлено  упущення та недоліки в роботі
вчителів:
– до кожного розділу програми з фізичної культури є теоретичні відомості,
що дає можливість учителю ознайомити учнів з оздоровчою дією фізичних
вправ на організм людини, розкрити складові довголіття, проводити
антиалкогольну, антинаркотичну і протитютюнову роботу, які не в повній
мірі реалізуються; треба ознайомити школярів із народними традиціями,
розвитком фізичної культури і спорту в державі, регіоні, місті, школі, проте
вчителі фізичної культури ще недостатньо уваги приділяють формуванню
теоретичних знань учнів з фізичної культури: користі ранкової гімнастики,
фізичних вправ, рухових, спортивних та народних ігор, дихальної
гімнастики, знайомству з різними видами спорту, тощо;
– досить рідко на відвіданих уроках прослідковано використання
інноваційних методів, як важливих елементів сучасних уроків фізичної
культури,  зокрема роботи в групах над відпрацюванням навичок силових
вправ, використання на уроках музичного супроводу, який доцільно
використовувати для створення в учнів позитивних емоцій;
– також під час відвідування уроків з’ясовано, що не застосовують вправи,
спрямовані на активізацію інтелектуальної сторони рухової діяльності, такі
як самооцінка учнями своїх рухів;
– недостатня увага приділяється зовнішньому виду школярів, зокрема
наявності спортивної форми;
– недостатньо якісною є робота вчителів з учнями та їхніми батьками,
класними керівниками щодо обов’язковості спортивної форми у всіх учнів;
– на уроках фізичної культури неналежно здійснюються міжпредметні
зв’язки з анатомією і фізіологією людини, гігієною, фізикою, теорією і
методикою фізичного виховання, історією фізичної культури і спорту,
музикою, хореографією та іншими предметами.
Виходячи з вищесказаного, 
НАКАЗУЮ:
1.Вважати моніторинг рівня розвитку фізичних здібностей, вмінь та навичок 
з фізичної культури учнів 1-11 класів таким, що, в цілому,  відповідає
сучасним вимогам.
2. Учителям фізичної культури у 1-11 класах:

2.1.Організувати роботу з учнями та їхніми батьками, класними керівниками
щодо обов’язкової наявності  спортивної форми на уроках у всіх
учнів.                                                                                               
                                                                                                                   Постійно.
2.2.Ширше впроваджувати у практику своєї роботи використання
інноваційних методів викладання фізичної культури.
Постійно.
2.3. Покращити роботу з формування теоретичних знань учнів з фізичної
культури.
Постійно.
3. Учителям-класоводам 1-4 класів :
3.1 . З метою підвищення ефективності стану навчання предмета  та рівня
навчальних досягнень учнів продовжувати підвищувати свій  фаховий та
професійний рівень шляхом самоосвіти  та участі в методичних формах
роботи.                                                                                                       
                                                                                                            Постійно.
   3.2. Планувати зміст уроку з урахуванням усіх  вимог навчальної програми.
                                                                                                         Постійно.  
   3.3. Диференціювати фізичне навантаження  для школярів, які за станом
здоров’я не віднесені до основної групи з фізкультури.
                                                                                   Постійно. 
   4. Вчителю фізичної культури у 5-11 класах Сороці Ю. Л. поповнювати
матеріально-технічну базу відповідно до плану розвитку спортзалу.
                                                                                                         Постійно.   
5. Заступнику директора з навчально-виховної роботи Візіру М. В.:
5.1. Організувати взаємовідвідування уроків вчителями-класоводами та
вчителем фізичної культури  5-11класів Сорокою Ю. Л.
                                                                                          Протягом 2022-2023 н.р.
5.2. Провести повторний контроль за усуненням виявлених недоліків.
                                                                                                        Травень 2023 р.
Директор закладу:                                        Алла АРЗАМАСОВА          
З наказом ознайомлені:
Наталія ЛЕВЧЕНКО
Людмила НЕПИЙВОДА
Людмила ДІГТЯРЕНКО
Сітлана ДІГТЯРЕНКО
Юрій СОРОКА


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено