Аналіз роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів за 2020/2021 навчальний рік
Аналіз
роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів
за 2020/2021 навчальний рік
В період, коли освіта України набуває кардинальних змін, виникає необхідність в оновленні методів та прийомів навчання, в залученні інноваційних методик процесу формування в учнів предметних та життєвих компетентностей. Сучасному суспільству потрібні громадяни, які здатні приймати нестандартні рішення, тобто підходити до вирішення тієї чи іншої проблеми, самоконтролювати та самооцінювати результати своєї діяльності. Особливістю Нової української школи є організація такого освітнього середовища, яке сприятиме вільному розвитку творчої особистості дитини. А головними передумовами успішного впровадження Нової української школи мають бути педагогічна свобода, управлінська та фінансова автономії, моніторинг, оцінювання та перевірка якості освітньої діяльності закладу.
Учитель – основна дійова особа в реформуванні сучасної освіти. Змінюються орієнтири освіти – змінюється й сам учитель, змінюється мета і завдання його діяльності. Як зазначається в документах з реформування освіти, нова школа потребує нового вчителя, який є агентом змін. Особливо актуальним це питання є в період діяльності, пов’язаної з реалізацією Концепції «Нова українська школа», підготовки та роботи вчителя в нових умовах.
Основним завданням учителя на нинішньому етапі розвитку нашого суспільства є забезпечення виходу кожного учня на рівень базової освіти та встановлення розвитку пізнавальної і творчої активності, формування не тільки предметних компетентностей учнів, а й самоосвітніх. Тому всі аспекти навчання повинні бути спрямовані на розвиток творчої особистості розкриття обдарованості кожної дитини. Особливо актуальним це питання є у період діяльності, пов’язаної з реалізацією Концепції «Нова українська школа», роботи вчителя в нових умовах.
Методичне об’єднання вчителів початкових класів, керуючись методичною проблемою школи, у 2020-2021 навчальному році працювало над проблемою: «Інноваційні технології та їх роль у формуванні конкурентноспроможної особистості».
Робота методичного об’єднання була спрямована на підвищення професійної майстерності і розвиток творчої ініціативи вчителів, впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти; застосування в інноваційному навчанні інтерактивних технологій; створення умов для формування ключових компетентностей учнів, педагогів; інтеграцію у навчально-виховному процесі дітей з особливими потребами.
Проводилась велика робота з реалізації даного проблемного питання. Це проведення засідань методооб’єднання вчителів початкових класів, відкритих уроків та виховних заходів, творчих звітів вчителів що атестуються, участь вчителів у творчих конкурсах та інноваційних проектах.
Метою роботи методичного об'єднання вчителів – є створення комфортних умов для навчання, за яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, відчуває себе частинкою соціуму, його невід'ємною ланкою. Тому ця проблема і охопила всі сфери шкільного життя, весь освітній процес, де в центрі стоїть особистість - учень, з інтелектуальним, фізичним, творчим потенціалом.
Протягом року вчителі початкових класів працювали творчо, наполегливо, ефективно та результативно. Засідання МО здійснювалися згідно плану як очно так і дистанційно в режимі онлайн.
Так, у 1 семестрі відбулося два засідання методичного об’єднання:
- Організаційно - методичні аспекти роботи на 2020/2021 навчальний рік (серпень);
- Системний підхід до формування ключових та предметних компетентностей молодших школярів (жовтень).
Всі вчителі МО початкових класів дбають про безперервне підвищення та удосконалення свого професійного рівня, спрямовують свою роботу на пошук наукових новинок, створення творчої атмосфери, модернізацію форм, методів та засобів навчання і виховання дітей, а головне – на реалізацію принципу рівноправного діалогу між учителем та учнем.
На засіданнях розглядалися найактуальніші питання щодо навчання та виховання молодших школярів НУШ, а саме:
- Педагогіка партнерства як продуктивна форма взаємодії вчителя та учнів.
- Інтеграція у навчанні молодших школярів математики «Щоденні 3» .
- Інтерактивні форми організації навчальної діяльності молодших школярів на уроках математики: кейс-технологія; «Перевернуте навчання»;«Стортелінг»; « технологія Боншо»; «технологія Квестів»; «технологія Кольорові капелюхи( 6 капелюхів мислення Едварда Де Боно).
- Педагогічна технологія STEM як засіб реформування освітньої системи України.
- Групові методи на уроках в початковій школі.
- Гра по-новому-навчання по-іншому з LEGO. Практикум. Метод компетентнісного навчання «Шість цеглинок».
- Інтерактивні прийоми роботи на уроках ЯДС: практичне застосування технологій: «Перевернутий клас»; «прийом Фішбоун»;прийом «Кубик Блума» тощо.
- Використання задач екологічного змісту на уроках математики як засобу формування екологічної культури учнів тощо.
В ІІ семестрі відбулися 3 засідання методичного об’єднання:
- Інтелектуально-творчий розвиток учнів засобами інноваційних технологій в системі компетентнісно-орієнтованого навчання ( у формі аукціону методичних ідей та методичної школи педагогічної майстерності);
- Розвиток професійної компетентності сучасного вчителя:
реалії і перспективи (у формі методичного калейдоскопу творчих ідей);
- Підсумки роботи методичного об’єднання за рік ( круглий стіл).
Вчителі постійно демонструють у своїй педагогічній діяльності різноманітність форм методичної роботи та навичок володіння ІКТ: власних електронних продуктів – досвіду роботи, розробок уроків, демонстраційного матеріалу, використання готової електронної продукції в освітньому процесі.
Кожен вчитель початкових класів протягом року брав активну участь у роботі МО: розроблялись онлайн уроки, тестові завдання з навчальних предметів на різних навчальних платформах; вчителі готували міні-презентації до уроків та творчі звіти з досвіду роботи, доповіді, проводили відкриті уроки, виховні заходи, старанно виконували свої доручення.
Керівник МО Левченко Н.П. розробляла методичні рекомендації вчителям МО в роботі з дистанційного навчання, готувала виступи й презентувала роботу кафедри початкових класів на педради, засідання МО.
Члени МО вчителів початкових класів в самоосвітній діяльності брали активну участь в онлайн-конференціях, вебінарах, тренінгах, де розглядались важливі питання реформування освіти, розбудовування Нової укранської школи тощо.
Так, вчителі Дігтяренко С.О. та Візір К.М. пройшли навчання та взяли участь у вебінарах, на яких дистанційно опрацювали теми «Онлайн –сервіси для дистанційної роботи: Coogle, Meet, Skype,Zoom»; «Новітні підходи до навчання: скетчноутінг та комікси для учнів початкових класів»; « Створення навчального відео»; « Дистанційні та психологічні ігри в сучасному освітньому процесі»;
- вчитель Дігтяренко Л.М. пройшла курси з розвивального навчання та має відповідні сертифікати з проблеми – «Компетентнісна спрямованість розвивального навчання в умовах реформування сучасної освіти», взяла участь в семінарі «Розвивальне навчання ДРІМ: методи формування компетентностей високого рівня у навчанні ;
- усі вчителі пройшли навчання та мають відповідні сертифікати з проблеми «Дистанційна та змішана форми навчання в умовах НУШ ».
Крім того, усі педагоги опрацювали курси по роботі вчителів із особливими освітніми потребами; по протидії та попередженню булінгу в закладах освіти; по впровадженню прийомів критичного мислення.
Скільки цікавих заходів було організовано і проведено вчителями молодших класів разом зі своїми вихованцями. Педагогами було організовано класний та шкільний конкурси малюнків на тему «Ми - українці», конкурс класних стінних газет на тему «Солов'їна барвінкова українська рідна мова», проведені мовні, математичні та природничі конкурси, вікторини, літературні ігри. Традиційними для учнів початкових класів стали такі заходи:
· свято « Фантазії осені »
«Флешмоби до дня миру, дня вишиванки, дня українського прапору тощо»;
· спортивні естафети «Веселі старти»;
· свято «Тато, мама, я - дружна спортивна сім'я;
· свято «Іде Святий Миколай»;
· свято «Новорічні пригоди»;
· свято «Моя мама найкраща у світі»;
Протягом навчального року молодші школярі брали участь в різноманітних конкурсах. Це:
· конкурс знавців рідної мови;
· класні олімпіади з математики;
· шкільні конкурси малюнків та виробів з різних матеріалів;
· всеукраїнський конкурс «ім. П. Яцика»;
Та головне, до чого прагнуть вчителі початкових класів, - це здружити школярів між собою та зробити шкільне життя дітей цікавим і захоплюючим.
В цілому роботу методичного обєднання вчителів початкових класів за 2020-2021н.р. можна вважати доброю. В новому 2021-2022 н.р. всю роботу методичного обєднання вчителів початкових класів буде спрямовано на виконання науково-методичної проблеми «Удосконалення методичної компетентності вчителя шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій».
ШМО вчителів початкових класів і надалі буде дбати про те, щоб школа була:
- школою радості для учня,
- школою творчості для вчителя,
- школою спокою для батьків.
Завдання методичного об’єднання
вчителів початкових класів на 2021-2022 н.р.
1. Впровадження особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходів в організації роботи членів ШМО.
2. Створення умов для успішного впровадження Концепції Нової української школи, Державного стандарту початкової освіти на засадах компетентнісного підходу.
3.Створення гуманного соціокультурного середовища для самовираження, самоактуалізації, самоствердження та самореалізації кожного вчителя, його повноцінного професійного розвитку й особистісного самостановлення.
4. Задоволення особистісних освітніх потреб вчителів.
5. Формування єдиного освітнього-методичного простору для професійного зростання педагогів.