Адаптації учнів 1, 5 класу до навчання у школі.
Період входження дитини в шкільне життя є періодом соціально-
психологічної адаптації до нових умов. Цей процес супроводжується
певними змінами в емоційному стані дитини (зростанням внутрішньої
напруженості, підвищенням тривожності, зниженням самооцінки, тощо).
Тому проблема адаптації дітей до школи актуальна і потребує особливої
уваги. Прояви дезадаптації виражаються в низькому рівні засвоєння
навчальної програми, проблемах поведінки, труднощах у налагодженні
контактів із вчителями й однолітками.
У відносно сприятливих умовах навчання психологічна напругазвичайно починає зменшуватися через 1,5 – 3 місяці. Емоційне самопочуття й
самооцінка стабілізуються, навчальна діяльність стає продуктивною, зникає
внутрішня напруга. Діти із задоволенням ходять до школи, виконують
завдання та вимоги учителів і батьків. Але в деяких учнів цейпроцес сильно затягується. Іноді в перший рік навчання повноцінна адаптація
так і не відбувається. Треба зазначити, що це не завжди супроводжується
явними ускладненнями у засвоєнні шкільної програми й може проходити на
тлі високої успішності.
Дане дослідження проводилось з метою визначення рівня адаптації
дитини та вибору адекватних засобів психолого-педагогічної допомоги щодо
- Тест Керна-Йірасика «Діагностика готовності до школи» (Тест виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності);
- Проективна методика « Дерево чоловічки» (Л. Карпова);
- Проекивна методика « Школа звірів» ( С. Панченка);
- Анкета для батьків першокласників ( визначення дезадаптованих дітей);
Дослідження адаптації у 5 класі відбулося з жовтня по листопад
Метою дслідження якою було - виявлення потенційної «групи ризику», тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання пов’язані з суттєвими труднощами ( діти з емоційними розладами, порушеннями поведінки, зниженням успішності ).
Для досягнення поставленої мети було розроблено комплекс діагностичних методик та методів дослідження, які спрямовані на:
— Опитування «Ставлення до навчальних предметів» С. Левченко;
— Тест опитувальник особистісної адаптованості школярів (А. Фурман)
– Проективна техніка дослідження самооцінки методом Лонга-Зіллера «Символічне уявлення я-образу»
— Опитувальник «Я і школа»
— Бесіди з учителями, батьками з метою виявлення дітей з ознаками дезадаптації.