Нова українська школа — новий зміст освіти. Тренінг
Нова українська школа — новий зміст освіти. Тренінг
Мета: узагальнити та поглибити знання учасників тренінгу щодо змін в освіті, зазначених у Законі України «Про освіту», Концепції Нової української школи; ознайомити з моделями освіти західних країн.
Обладнання: проектор, ноутбук, екран, презентація, кольоровий папір, клей, ножиці, аркуші паперу для фліпчарта (або ватман), маркери, бейджи, лялька НУШенька.
Хід тренінгу
І. Вступна частина
1. Вступне слово тренера
— Доброго дня, шановні колеги! Як вам відомо, з 1 вересня 2018 року розпочалась реалізація завдань Концепції нової української школи, Державного стандарту початкової загальної освіти. Першокласники розпочали навчання за новими освітніми програмами та сучасними методиками.
Запрошуємо вас до ранкового кола друзів «Шлях до змін», запрошуємо, бо його разом зі мною проведе учениця НУШ — НУШенька.
Учасники утворюють коло.
— Отже, привітаймося.
2. Вправа «Привітання»
Обладнання: лялька НУШа.
Час виконання: 5 хв.
— Передаючи одне одному НУШеньку, знайомимося із нею та всіма учасниками нашого тренінгу
— Ухвалення Концепції Нової української школи, Закону України «Про освіту» вносять зміни в наше спільне життя. Отже, спробуємо пригадати ці зміни.
3. Вправа «Розкажи і покажи»
Обладнання: м’яч-смайл.
Час виконання: 5 хв.
— Пропоную вам закінчити речення: «Я знаю, що...».
Умова: назвати одну зміну, зазначену в новому Законі України «Про освіту» стосовно керівника закладу освіти, вчителів, батьків. Повторюватися не можна.
Учасники по черзі називають зміни у нормативно-правовій базі.
— Чи перегукуються за змістом Закон України «Про освіту» та Концепція Нової української школи? Чим саме? (Відповіді учасників.)
— Ми з’ясували деякі питання щодо змін у нормативно-правовій базі та рухаємося далі.
4. Прийняття правил роботи
Час виконання: 3 хв.
— Для ефективності роботи під час тренінгу нам потрібно прийняти правила роботи в групі. Деякі правила вже розміщено на фліпчарті. Які ви б хотіли додати?
Правила-картки на дошці
-
Слухати і чути (один говорить — усі слухають).
-
«Правило підведеної руки» («Ліхтарик»).
-
Бути позитивними.
-
Бути активними.
-
Не критикувати: кожен має право на власну думку.
-
Дотримувати регламенту.
— Чи погоджуєтеся ви з цими правилами?
— Ми живемо у ХХІ столітті. Країна та світ змінилися, змінилося і суспільство. А чи варто змінювати школу? Спробуймо дібрати аргументи на захист реформування освіти. Для цього об’єднаймося в групи за кольором конвертів, що ви обрали на початку тренінгу.
ІІ. Основна частина
1. Вправа «Чи потрібно реформувати школу?»
Обладнання: аркуші кольорового паперу, ножиці, маркери.
Час виконання: 3 хв — на роботу в групах, 3 хв — на презентацію робіт.
Завдання: кожній групі необхідно запропонувати
2 аргументи: чому необхідно реформувати школу?
Робота в групах: 3 хв, презентація робіт — 0,5 хв кожній групі.
— Реформувати освіту необхідно, бо школа дійсно застаріла для сучасного суспільства. Сьогодні ми маємо шанс це змінити. Потужну державу і конкурентну економіку може забезпечити згуртована спільнота творчих людей, відповідальних громадян, активних і підприємливих. Саме таких має готувати школа. Сучасні освітяни використовують методики та моделі інших держав. Ознайомимося з деякими з них.
2. Вправа. Групова стратегія навчання «Джигсоу — 2»
Обладнання: конверти із зображенням країн; тексти (див. додаток); експертні картки.
Час виконання: 4 хв — на роботу в групах, 5 хв — на обговорення (до 1 хв на групу).
Алгоритм роботи
1. Учасники «домашніх груп» отримують тексти «Моделі освіти західних країн» (США, Польща, Фінляндія, Болгарія).
2. Уважно читають тексти.
3. Відповідають на запитання, зазначені в експертних картках.
4. Обговорення.
— Як бачимо, фахівці, які працювали над Концепцією НУШ, Державним стандартом, освітніми програмами, орієнтувалися на західні моделі навчання. Отже, школа буде місцем, де діти здобувають не лише знання, але й учаться їх застосовувати, цінності для оцінювання навколишнього світу і дійсності. Вона буде не лише закладом освіти, але й безпечним середовищем для розвитку, де діти вчаться спілкуватися між собою. Тому наступним завданням для вас буде створення формули НУШ.
Об’єднаймося в групи. Розкрийте конвертики та знайдіть учасників наступної вашої групи за смайликами.
Об’єднання в 2 групи.
3. Вправа «Створення формули НУШ»
Мета: узагальнити знання; розвивати фантазію та творчі здібності педагогів, експресивні способи самовираження.
Обладнання: аркуші фліпчарта, маркери.
Час виконання: 5 хв — на роботу в групах, 4 хв — на презентацію робіт.
Інструкція. Учасники в групах створюють формулу НУШ. Після завершення роботи обирають учасника, який презентує роботу, пояснюючи її змістовне наповнення.
Запитання до обговорення:
— Чи сподобалося вам створювати формулу НУШ? Чим саме?
— Що відбувалося в групах під час її створення?
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія
Побажання вчителеві НУШ
Мета: підбити підсумки тренінгу.
Час виконання: 3 хв.
— Шановні друзі! Реформа освітньої галузі є надзвичайно важливою подією. І саме від вас — учителів, людей, на яких тримається реформа, — залежатиме реалізація завдань Нової української школи. Магатма Ганді писав: «Якщо ти хочеш зміну в майбутньому — стань цією зміною в сьогоденні». Бажаємо обрати правильний шлях щодо реалізації завдань НУШ!